INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Elżbieta Zofia Szemplińska-Sobolewska (z domu Szemplińska)      "Portret Elżbietay Szemlińskiej-Sobolewskiej" Stanisława Ignacego Witkiewicza, frag. obrazu pastelowego z 1935 roku, ze zbiorów Muzeum Literatury w Warszawie.

Elżbieta Zofia Szemplińska-Sobolewska (z domu Szemplińska)  

 
 
1909-04-29 - 1991-04-27
Biogram został opublikowany w XLVIII tomie Polskiego Słownika Biograficznego w latach 2012-2013.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

 Szemplińska-Sobolewska Elżbieta Zofia (w l. 1948–58 Korwin-Milewska Jolanta), pseud.: E. Szem., Ealt Ibże, Ryszard Bogumił, Yolanta Milewski (1909–1991), poetka, powieściopisarka, malarka.

Ur. 29 IV w Warszawie, była córką Zygmunta Szemplińskiego, urzędnika, i Stanisławy z Malewskich; miała młodszego brata Stefana.

W r. 1920 rozpoczęła S. naukę w Gimnazjum im. Narcyzy Żmichowskiej w Warszawie. Od r. 1923 kontynuowała ją w tamtejszym Państw. Żeńskim Gimnazjum im. Marii Konopnickiej; zadebiutowała wtedy opowiadaniem Ojciec, opublikowanym pod pseud. Ealt Ibże w socjalistycznym „Robotniku” (1926 nr 341–342). Po zdaniu matury w r. 1928 wstąpiła na Wydz. Humanistyczny Uniw. Warsz., jednak ze względów zdrowotnych i materialnych dopiero rok później podjęła studia polonistyczne, których nie ukończyła. W r. 1931 współpracowała z „Kwadrygą”; od t.r. ogłaszała wiersze, opowiadania i fragmenty prozy w „Nowym Piśmie” i „Gazecie Polskiej” (w obu do r. 1934) oraz „Bluszczu” (do r. 1935).

Pierwsza powieść S-iej Narodziny człowieka w założeniu miała przybrać formę trylogii; w r. 1932 ukazała się tylko jej część pierwsza pt. Radosna afirmacja (W.). S. wykorzystała tu elementy własnej biografii, z główną bohaterką Aldą Lelują, dorastająca córką urzędnika, krytycznie oceniającą wewnętrzne dramaty rodziny drobnomieszczańskiej; wprowadziła równocześnie postać Andrzeja, proletariackiego chłopca, który marzy o awansie społecznym. Oba wątki łączy romans ojca Aldy z «postępową» nauczycielką Andrzeja. Powieść została przyjęta przychylnie; Witold Gombrowicz zaliczył ją do literatury proletariackiej ze względu na «instynktowną wrogość do wyższego świata» („Nowe postacie w literaturze. Elżbieta Szemplińska”, „Kur. Poranny” 1934 nr 187), Irena Krzywicka doceniła wprowadzenie nowego typu bohatera, «kołtuna tragicznego, mieszczucha z aspiracjami» („Narodziny pisarza”, „Wiad. Liter.” 1932 nr 29), a Stefan Napierski zaliczył utwór do nurtu nowoczesnego realizmu („Kultura” 1932 nr 21). Oryginalności odmówiono natomiast Wierszom (W. 1933), w których dostrzeżono zależność od skamandrytów, zwłaszcza od Juliana Tuwima. Najważniejsze tendencje poezji skamandryckiej: witalizm, anegdotyczność, kolokwialność języka, ekspresjonistyczne obrazy złowrogiego miasta, postacie ludzi zniszczonych pracą, zamieszkujących wilgotne sutereny i brudne podwórka, wykorzystała S. do wyrażenia buntu przeciw niesprawiedliwości społecznej i obyczajowej hipokryzji (Końska tajemnica, Nogi sprzątaczki, Ja was napoję); jej utwory wyrażały też tęsknotę za bliskością, przyjaźnią i miłością (Ciało). W opublikowanym w r. 1935 tomie opowiadań 18 spotkań (W.) wyróżniał się utwór Na wysokości zadania, w którym mieszkające po sąsiedzku kobiety, samotna urzędniczka i prostytutka, uważnie się sobie przyglądają i analizują swe alternatywne biografie. S. współpracowała w tym czasie z „Wiadomościami Literackimi” (1933–8), „Tygodnikiem Ilustrowanym” (1934–5), „Pionem” (1934–5), „Lewarem” (1934–6), „Skamandrem” (1935–8), „Obliczem Dnia” (1936), a także „Płomykiem” i „Płomyczkiem” (oba 1936–9) oraz „Sygnałami” (1937–9). Zwracająca na siebie uwagę nieprzeciętną urodą i radykalnymi poglądami, została dwukrotnie w r. 1935 sportretowana przez Stanisława Ignacego Witkiewicza (utożsamiona z postacią Dolores Ibárruri na obrazie zniszczonym w czasie drugiej wojny światowej oraz przedstawiona jako uosobienie łagodności na obrazie „Łagodna” ).

W r. 1936 wyszła S. za mąż za Zygmunta Sobolewskiego. T.r. wzięła udział w Kongresie Pracowników Kultury we Lwowie i 16 V w Sali tamtejszego Inst. Technologicznego uczestniczyła w wieczorze autorskim, obok m.in. Władysława Broniewskiego, Mariana Czuchnowskiego, Lecha Piwowara, Leona Kruczkowskiego, Haliny Górskiej i Emila Zegadłowicza. Polskie Radio emitowało t.r. jej słuchowisko Potrójny ślad. Ok. l. 1936–7 napisała poemat Lont (fragmenty w: „Skamander” 1937 z. 84–86), osnuty na tle wojny domowej w Hiszpanii. Fragmenty powieści Łańcuch publikowała w r. 1937 w „Bluszczu” (nr 23), „Naszym Wyrazie” (nr 9), „Nowej Kwadrydze” (nr 1) i „Sygnałach” (nr 28), a w r. 1938 w „Dzienniku Ludowym” (nr 15–22), natomiast fragmenty drugiej części Narodzin człowieka w r. 1936 w „Lewarze” (nr 1) i „Obliczu Dnia” (nr 6, 9). Słuchowisko Potrójny ślad rozrosło się w powieść pod tym tytułem, która weszła w skład cyklu Zrosty i uzyskała kontynuację w powieści Kochankowie z Warszawy (W. 1939 [1938]). Bohaterką Zrostów była szansonistka i aktorka Daria Gierszówna, łącząca erotyczną świadomość dojrzałej kobiety z niewinnością i naturalnością dziecka. Lewicowa refleksja dotycząca społecznej i ekonomicznej kondycji kobiety w niepodległym państwie, utrwalającym nierówności klasowe i mentalność drobnomieszczańską, zbudowana została na kontraście z konserwatywną przyjaciółką Darii, Matyldą. Krytykowano w powieści eklektyzm stylowy S-iej-S-iej (W. Romanowski, „Epoka” 1938 nr 28), a także «niedwuznaczne obciążenia światopoglądowe autorki» (Z. Roszkówna, „Kultura” 1938 nr 49). W r. 1938 przeredagowała S.-S. Narodziny człowieka na powieść Łańcuch. Była członkiem Związku Zawodowego Literatów Polskich i polskiego PEN Clubu. W l. 1938–9 publikowała w „Czarno na białym”.

Po wybuchu drugiej wojny światowej ewakuowała się S.-S. z mężem do Lwowa; tam 22 IX 1939 zastał ją początek okupacji sowieckiej. Wstąpiła do powstałego 13 X t.r. Komitetu Organizacyjnego Pisarzy Lwowskich i działała w podległym mu Klubie Pisarzy. Uprawiała poezję agitacyjną; głośnym echem odbił się jej wiersz Prawdziwa ojczyzna („Czerwony Sztandar” 1939 nr 67), będący polemiką z „Synem podbitego narodu…” Broniewskiego, a przeciwstawiający Polskę «pańską» Polsce socjalistycznej, «ojczyźnie sprawiedliwej»; utwór uznano za skrajny przykład kolaboracji. Podobną wymowę miały także inne wiersze publikowane w „Czerwonym Sztandarze” w r. 1940: Kochajmy bohaterów (nr 389) i Wiosna 1936 (nr 134) oraz w r. 1941 Otczestwo (nr 139). Wiersze S-iej-S-iej znalazły się w podręczniku „Literatura polska. Wypisy dla klasy dziesiątej szkoły średniej” (Red. J. Borejsza, A. Charszewski, M. Jastrun, J. Przyboś, Kijów–Lw. 1940) obok utworów Juliana Przybosia, Mieczysława Jastruna, Wandy Wasilewskiej, Adama Ważyka i Stanisława Jerzego Leca. Od września 1940 należała S.-S. do Związku Pisarzy Radzieckich Ukrainy i wchodziła w skład zarządu jego oddz. lwowskiego, a od października t.r. była członkiem redakcji ukraińskiego czasopisma „Literatura i Mystectvo”. Pod koniec t.r. została delegatem Obwodowego Zgromadzenia Delegatów Ludowych w obwodzie lwowskim. Od 30 IV 1941 pełniła funkcję redaktora odpowiedzialnego „Almanachu Literackiego”, kwartalnika oddz. lwowskiego Związku Pisarzy Radzieckich Ukrainy (ukazał się tylko jeden numer). W Państw. Wydawnictwie Mniejszości Narodowych wydała w r. 1941 powieść Łańcuch (Kijów–Lw.), przełożoną także na język ukraiński (1941). Jerzy Putrament wspominał ją z tych czasów jako osobę, która «przywłaszczała sobie ludzi» („Pół wieku” t. 2 „Wojna”), a Aleksander Wat nazywał ją «megierą [która] donosiła, agitowała, wściekała się» („Mój wiek”, I).

Po wybuchu w czerwcu 1941 wojny niemiecko-sowieckiej została S.-S. ewakuowana w głąb ZSRR; przebywała m.in. w Kijowie i Charkowie, Taszkiencie i Samarkandzie, Riazaniu i Sielcach nad Oką oraz Moskwie i Kujbyszewie. Poglądy na «pańską» Polskę zweryfikowała w opowiadaniu List do Warszawy, przetłumaczonym na język ukraiński przez M. Rudzewicza i opublikowanym w r. 1941 (Kyïv– Charkiv). Doświadczenia lat wojny, m.in. tułaczka po ZSRR i śmierć pierwszego dziecka spowodowały jej odejście od komunizmu i skierowanie się ku religii. Na łamach „Nowych Widnokręgów” opłakiwała w r. 1942 okupowaną Warszawę (Jeniec, nr 13, Ulica Mokotowska, nr 15). Napisała opowiadania Szczęście rodziny Jesionów („Nowe Widnokręgi” 1942 nr 8, przekł. ukraiński [Ufa]) oraz Uśmiechnij się (tamże 1943 nr 2), włączone razem z Listem do Warszawy do tomu Pożegnanie (Moskwa 1943). W l. 1942–3 napisała powieść dokumentalną Warszawa w ogniu (W. 1946). W r. 1944 wróciła do Polski z I Armią WP i zamieszkała w Warszawie. Składając wizyty znanym pisarzom, m.in. Marii Dąbrowskiej, podejmowała próby wyjaśniania swego postępowania we Lwowie oraz ujawniania prawdy o reżimie sowieckim. Oprócz Warszawy w ogniu opublikowała w r. 1946 wiersze z l. 1933–9 pt. Krzyż Warszawy (W.).

W październiku 1946 wyjechała S.-S. do Luksemburga jako żona konsula RP. W grudniu 1947 mąż podczas przewożenia do Paryża części polskiego złota, będącego w dyspozycji gen. Stanisława Tatara (100 tys. dolarów i ok. 100 złotych dwudziestodolarówek), miał wypadek samochodowy, podczas którego depozyt zaginął. Obawiając się represji ze strony władz w Warszawie, wspólnie z mężem odmówiła powrotu do Polski; w maju 1948 oboje wyjechali przez Rzym do Maroka, gdzie zamieszkali w Casablance pod nazwiskiem Jolanty i Piotra Korwin-Milewskich. W r. 1951 mąż zaginął w tajemniczych okolicznościach, być może przy udziale polskich służb specjalnych ze statków «Generał Walter» i «Bałtyk», przebywających wówczas w Casablance; jego ciało, znalezione na plaży w Hiszpanii, S.-S. zidentyfikowała 12 II t.r. i pochowała w Casablance. Okazjonalnie publikowała wiersze w londyńskich „Wiadomościach” (1952, 1956–7) i paryskiej „Kulturze” (1955, 1957). Zajmowała się także malarstwem; swoje obrazy, rysunki i wycinanki, głównie o tematyce religijnej i zwierzęcej, wystawiała w Casablance pod pseud. Yolanta Milewski. Uczestniczyła w Casablance w Salonach malarstwa: XVI (styczeń–luty 1956, wystawiając Chemin de Croix i Vierge Noire) i XVIII (marzec 1958, eksponując Śmierć w Samarkandzie, Czekaj na mnie, Skrzydło i Czasem śni mi się). Należała do Association des Artistes Indépendants du Maroc. W r. 1958, po kilku latach starań o wizę, wyjechała z synem do Paryża. Pracowała tam jako sprzątaczka i opiekunka osób starszych, nadal też pisała i malowała. We Francji wystawiała obrazy pod własnym nazwiskiem: na VIII Salon d’Art. Sacré et du Salon de Réalités Spirituelles w kościele św. Sulpicjusza w Paryżu (listopad 1958 – styczeń 1959), pokazując Notre-Dame des évadés i Le dernier regard, na Exposition de peintres polonais de Paris w Lille (maj–lipiec 1959), przedstawiając Atome et Cosmos oraz ponownie Mort à Samarcande i Les Martyrs, a także na wystawie Peintres et sculpteurs Polonaises tamże (kwiecień 1960). Uczestniczyła też w polskiej wystawie sztuki religijnej w Monachium (lipiec–sierpień 1960), gdzie wystawiła Ukrzyżowanie, Pietę, Umęczonego, Matkę Boską we mgle, Ucieczkę zbiegów i ponownie Matkę Boską uchodźców.

W r. 1962 wróciła S.-S. do Polski i zamieszkała w Warszawie. Reaktywowała swe członkostwo w Związku Literatów Polskich i kontynuowała pracę literacką. W maju 1965 otrzymała rentę, co ustabilizowało jej sytuację materialną. Wydała wybór dawnych i nowych opowiadań Powrót z daleka (W. 1963) oraz bajkę dla dzieci Kolczasty gość (W. 1963), a także tom wierszy Notatki z podróży (W. 1968), poświęcony wspomnieniom z dzieciństwa oraz przeżyciom wojennym i emigracyjnym. Do jej wierszy Piotr Perkowski skomponował sześć pieśni na sopran i fortepian, pod wspólnym tytułem „Niebo w ogniu” (W. 1976). Kolejny wariant Narodzin człowieka opublikowała S.-S. w r. 1968 pt. Narodziny (W.). W l. 1984–6 wydała w całości Zrosty (Potrójny ślad, Kochankowie z Warszawy, Śmierć Bazylego, Kr.–Wr.). W r. 1986 ukazała się w całości trylogia Narodziny, rekonstruowana od r. 1941 na podstawie ocalałych fragmentów (cz. 1 Pierścień, cz. 2 Łańcuch, cz. 3 Podkowa, W. 1986). Ostatni okres życia spędziła S.-S. w warszawskim Domu Zasłużonego Kombatanta. Zmarła 27 IV 1991 w Warszawie, została pochowana w grobowcu rodzinnym na cmentarzu Bródnowskim.

W małżeństwie z Zygmuntem Sobolewskim, sportowcem-cyklistą, dziennikarzem i redaktorem czasopisma „Czarno na białym”, po drugiej wojnie światowej konsulem w Luksemburgu, miała S.-S. synów Andrzeja (ur. ok. 1942), wkrótce zmarłego, i Wiktora (ur. 1944). Informacji Czesława Miłosza, że jej pierwszym mężem był Tadeusz Gładych, prozaik z kręgu „Kameny”, zaprzeczały m.in. Krzywicka, Dąbrowska i Zofia Nałkowska.

Archiwum S-iej-S-iej, m.in. materiały do wspomnieniowej Książki naszego życia (wraz z częścią Chorzy na litość, mówiącą o polskim środowisku literackim we Lwowie i ZSRR podczas drugiej wojny światowej) znajduje się w Muz. Literatury i Książnicy Pomorskiej w Szczecinie.

Brat S-iej-S-iej Stefan Szempliński (1913–1997), od r. 1940 działacz podziemnego Stronnictwa Narodowego, a od lipca 1941 dowódca plutonu Narodowej Organizacji Wojskowej, walczył w powstaniu warszawskim 1944 r., m.in. jako dowódca plutonu na Woli, Starym Mieście i w Północnym Śródmieściu; był dwukrotnie odznaczony Krzyżem Walecznych, a 4 X t.r. został awansowany na porucznika. Po wojnie pracował jako dziennikarz, m.in. od r. 1946 w warszawskim „Dzienniku Ludowym”; zwolniony z pracy w r. 1951, po r. 1956 był zatrudniony w redakcjach warszawskich czasopism, m.in. „Służba Zdrowia” i „Zdrowie”. Zmarł 29 VIII 1997 w Warszawie, został pochowany na cmentarzu Komunalnym Północnym.

 

Bartelski L. M., Polscy pisarze współcześni, 1939–1991, W. 1995; Czachowska, Literatura pol. Bibliogr.; Nowy Korbut (Słownik Pisarzy), III; Współcz. pol. pisarze, VIII; – Biedrzycka A., Kalendarium Lwowa 1918–1939, Kr. 2012; Cieślik A., Prasa okupowanego Lwowa, W. 1997; Czaykowski B., Lwowska pierekowka, „Gaz. Wyborcza” 2002 nr 233; Czop E., Obwód lwowski pod okupacją ZSRR w latach 1939–1941, Rzeszów 2004 XVIII; Inglot M., Polska kultura literacka Lwowa lat 1939–1941. Ze Lwowa i o Lwowie. Lata sowieckiej okupacji w poezji polskiej. Antologia utworów poetyckich w wyborze, Wr. 1995; tenże, Spór o Wrzesień w poezji polskiej lat 1939–1941 we Lwowie, „Pam. Liter.” 1990 z. 1; Kraskowska E., Konsekwencje humanitaryzmu. O twórczości Elżbiety Szemplińskiej, w: taż, Piórem niewieścim. Z problemów prozy kobiecej dwudziestolecia międzywojennego, P. 1999; Łopalewska-Rozumowa Ł., Św. Barbary 4: gimnazjum i liceum im. M. Konopnickiej w Warszawie, W. 1992; Marx J., „Patyna na nas działa…”, w: tenże, Grupa poetycka „Kwadryga”, W. 1983; Matuszewski R., Poetycka podróż przez wiry epoki, „Twórczość” 1969 nr 12: Nowacka E., Wizyta w domu Elżbiety Szemplińskiej-Sobolewskiej, „Poezja” 1986 nr 3 (gwasze S-iej-S-iej oraz jej wiersze); Piotrowiak J., Skamandryckie konteksty wierszy Elżbiety Szemplińskiej, w: Skamander. Studia z zagadnień poetyki i socjologii form poetyckich, Red. I. Opacki, Kat. 1978; Siedlecka J., Dolores Ibárruri, w: taż, Mahatma Witkac, W. 1992 (reprod. portretów S-iej przez Witkacego); Soporowska-Wojtczak O., Elżbieta Szemplińska-Sobolewska jako «polska pisarka radziecka» (wybrane publikacje na łamach „Czerwonego Sztandaru” w latach 1939–1941), w: Nie tylko Wschód. Recepcja literatur obcych w czasopismach polskich XX wieku, Red. A. Zawiszewska, A. Borkowska, Łask–Szczecin–Tor. 2006; Trznadel J., Kolaboranci. Tadeusz Boy-Żeleński i grupa komunistycznych pisarzy we Lwowie 1939–1841, Komorów 1998; Urbankowski B., Czerwona msza albo uśmiech Stalina, W. 1995; Woźniakowski K., Łańcuch Elżbiety Szemplińskiej (1941), zapomniany epizod z dziejów książki i literatury Lwowa czasów II wojny światowej, w: tenże, Prasa – kultura – wojna. Studia z dziejów czasopiśmiennictwa, kultury literackiej i artystycznej lat 1939–1945, S. 2, Kr. 2005; tenże, Prasa – kultura – wojna. Studia z dziejów czasopiśmiennictwa, kultury literackiej i artystycznej lat 1939–1945, Kr. 1999; – Dąbrowska M., Dzienniki 1914–1965, W. 2009 I–XIII; Krzywicka I., Wyznania gorszycielki, W. 1995; Miłosz C., Abecadło, Kr. 1997; Nałkowska Z., Dzienniki, W. 1975–2001 I–VI; Putrament J., Pół wieku. Wojna, W. 1969 II; Wat A., „…jak upiór staję między wami i pytam o źródło złego”, w: tenże, Pisma zebrane. Publicystyka, Red. P. Pietrych, W. 2008; tenże, Mój wiek. Pamiętnik mówiony, Oprac. C. Miłosz, L. Ciołkoszowa, W. 1990 cz. 1–2; Wende J. K., Ta ziemia od innych droższa, W. 1981; Wittlin T., Evviva Bologna!, w: tenże, Ostatnia cyganeria, W. 1989; – „Czerwony Sztandar” 1941 nr z 10 I (fot.); „Prosto z mostu” 1935 nr 12 (fot.); „Wiad. Liter.” 1932 nr 29, 1933 nr 23, 1938 nr 45 (fot.); – Arch. Uniw. Warsz.: sygn. RP 28.013 (teczka S-iej-S-iej); Muz. Liter. w Książnicy Pomor. w Szczecinie: sygn. 1627–1646 (Arch. S-iej-S-iej, m.in. fot. rodzinne, dok. twórczości malarskiej, nieopublikowane wiersze, koresp. z Danutą Dobraczyńską, Zenonem Wasilewskim, red. londyńskich „Wiadomości” i paryskiej „Kultury”, testament pisarki i jej męża).

Bibliogr. dot. Stefana Szemplińskiego: Bielecki R., „Gustaw” – „Harnaś”. Dwa powstańcze bataliony, W. 1989; tenże, Żołnierze powstania warszawskiego, W. 1996 II.

Agata Zawiszewska

 
 

Chmura tagów

TAGI

Za pomocą tagów oznaczamy powiązania tematyczne postaci. Pozwalają one eksplorować serwis wg wybranych przez redakcję najważniejszych tematów dla danej postaci.

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
 

Postaci z tego okresu

 

w biogramy.pl

 

Ludwik Maurycy Landau

1902-05-31 - 1944
ekonomista
 

Oskar Halecki

1891-05-26 - 1973-09-17
historyk
 

Zofia Maria Batycka

1907-08-22 - 1989-04-06
aktorka filmowa
 
więcej  

Postaci z tego okresu

 

w ipsb

 

Stefan Sołtyk

1880-06-22 - 1945-05-07
nauczyciel
 

Justyn Piotr Sokulski

1872-08-29 - 1949-04-02
historyk
 

Julian Sykała

1874-09-13 - 1925-04-09
działacz gospodarczy
 
więcej  
  Wyślij materiały Wyślij ankietę
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.